ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Μικροοικονομική ΙΙ

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Οικονομικών Επιστημών
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 2012 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 2o
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Μικροοικονομική ΙΙ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις και Ασκήσεις Πράξης 3 5
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Γενικού υποβάθρου
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνική
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Το μάθημα έχει ως σκοπό να μεταδώσει στους φοιτητές τις βασικές γνώσεις της μικροοικονομικής θεωρίας. Προς την επίτευξη αυτού του σκοπού οι φοιτητές πρέπει να γνωρίζουν βασικές γνώσεις των οικονομικών μαθηματικών (π.χ. γραμμική άλγεβρα, κανόνες διαφοροποίησης, κ.α.) και μικροοικονομικής Ι ώστε να είναι σε θέση να αφομοιώσουν τις έννοιες της μικροοικονομικής θεωρίας ΙΙ και τον τρόπο ανάλυσης της. Με την ολοκλήρωση της διδασκαλίας του μαθήματος οι φοιτητές θα πρέπει να έχουν κατανοήσει σε ικανοποιητικό επίπεδο τα εξής:

  • Δύναμη αγοράς: Μονοπώλιο – Μονοψώνιο, Τιμολόγηση.
  • Μονοπωλιακός Ανταγωνισμός.
  • Ολιγοπώλιο.
  • Αγορά Συντελεστών Παραγωγής
  • Γενική Ισορροπία
  • Αγορές με ασύμμετρη πληροφόρηση
  • Εξωτερικές επιδράσεις και Δημόσια αγαθά.
Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
  • Αυτόνομη Εργασία.
  • Ομαδική Εργασία.

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Δύναμη της αγοράς: Μονοπώλιο, μονοπωλιακή δύναμη, πηγές μονοπωλιακής δύναμης, τα κοινωνικά κόστη της μονοπωλιακής δύναμης.
  2. Δύναμη της αγοράς: Μονοψώνιο, πηγές μονοψωνιακής δύναμης, τα κοινωνικά κόστη της μονοψωνιακής δύναμης, διμερές μονοπώλιο, περιορίζοντας την μονοπωλιακή δύναμη.
  3. Τιμολόγηση και δύναμη της αγοράς: (διαχρονική) Διάκριση τιμών μονοπωλητή, άλλες μορφές τιμολόγησης, κάθετα ολοκληρωμένη επιχείρηση.
  4. Φυσικό Μονοπώλιο και αγορές δικτύου
  5. Μονοπωλιακός Ανταγωνισμός.
  6. Ολιγοπώλιο: Θεωρητικά υποδείγματα σύμπραξης, ακαμψία τιμής, ηγεσία τιμής.
  7. Ολιγοπώλιο: Θεωρητικά υποδείγματα σηματοδότηση τιμής, κυρίαρχης επιχείρησης, καρτέλ.
  8. Αγορά συντελεστών παραγωγής: ανταγωνιστική αγορά, ισορροπία, αγορές με μονοπωλιακή και μονοψωνιακή δύναμη.
  9. Γενική ισορροπία και οικονομική αποτελεσματικότητα: Ανάλυση γενικής ισορροπίας, αποτελεσματικότητα στις συναλλαγές.
  10. Γενική ισορροπία και οικονομική αποτελεσματικότητα: Δικαιοσύνη & αποτελεσματικότητα, τα οφέλη του διεθνούς εμπορίου.
  11. Αγορές με ασύμμετρη πληροφόρηση: αβεβαιότητα για την ποιότητα, σηματοδότηση της αγοράς, ηθικός κίνδυνος, το πρόβλημα εντολέα-εντολοδόχου.
  12. Εξωτερικές επιδράσεις: Αρνητικές – θετικές, αποθεμάτων – δικαιωμάτων ιδιοκτησίας, διόρθωση αποτυχιών αγοράς.
  13. Εξωτερικές επιδράσεις: Κοινόχρηστοι πόροι, δημόσια αγαθά, αποτελεσματικότητα και αποτυχία αγοράς.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
  • Στην τάξη.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
  • E-mail (επικοινωνία με τους φοιτητές ).
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις39
Ασκήσεις Πράξης61
Συγγραφή Εργασίας
Αυτοτελής Μελέτη50
Σύνολο150
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

Γραπτή τελική εξέταση (100 %)

  • Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής.
  • Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης.
  • Λεξιλογικές ασκήσεις οικονομικής ορολογίας.
  • Σύνταξη εμπορικής επιστολής.

Τα κριτήρια αξιολόγησης  της τελικής εξέτασης γίνονται γνωστά στους φοιτητές τόσο κατά τη διάρκεια των μαθημάτων όσο και στο φύλλο των θεμάτων κατά την εξέταση .
Τα κριτήρια αξιολόγησης της συγγραφής των εμπορικών επιστολών εξηγούνται στους φοιτητές κατά την παροχή οδηγιών και επεξηγήσεων.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Walter N., Snyder S. (2018), Μικροοικονομική Θεωρία, 3η έκδοση, Εκδόσεις Κριτική.
  2. Robert S., Pindyck – Daniel L., Rubinfeld (2017), Μικροοικονομική, 1η (ελληνική) έκδοση, Εκδόσεις Προπομπός.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

American Economic Journal: Microeconomics

Journal of Political Economy Microeconomics

Journal of Economic Theory

International Journal of Economic Theory

Rand Journal of Economics