ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Οικονομική Πολιτικη

1. ΓΕΝΙΚΑ

ΣΧΟΛΗ Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης
ΤΜΗΜΑ Τμήμα Οικονομικών Επιστημών
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ Προπτυχιακό
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 665 ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ 6ο
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ Οικονομική Πολιτικη
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ
σε περίπτωση που οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται σε διακριτά μέρη του μαθήματος π.χ. Διαλέξεις, Εργαστηριακές Ασκήσεις κ.λπ. Αν οι πιστωτικές μονάδες απονέμονται ενιαία για το σύνολο του μαθήματος αναγράψτε τις εβδομαδιαίες ώρες διδασκαλίας και το σύνολο των πιστωτικών μονάδων.
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Προσθέστε σειρές αν χρειαστεί. Η οργάνωση διδασκαλίας και οι διδακτικές μέθοδοι που χρησιμοποιούνται περιγράφονται αναλυτικά στο 4.    
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Γενικής Υποδομής (ΓΥ),Ειδικής Υποδομής (ΕΥ), Γενικών Γνώσεων (ΓΓΔ) και Επιστημονικής Περιοχής (ΔΔΤΝ, ΕΔ, ΕΥΣ, ΗΛ, ΠΑ) .
 Ειδίκευσης
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:  
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ:  Ελληνικά
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS Ναι
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα
Περιγράφονται τα μαθησιακά αποτελέσματα του μαθήματος οι συγκεκριμένες  γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες καταλλήλου επιπέδου που θα αποκτήσουν οι φοιτητές μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος.

Αντικείμενο του μαθήματος αποτελεί η μελέτη της άσκησης οικονομικής πολιτικής, και πιο συγκεκριμένα η μεθοδολογική ανάλυση των στόχων, των μέσων, και των βασικών υποδειγμάτων οικονομικής πολιτικής. Μετά την ολοκλήρωση των διαλέξεων, οι φοιτητές/τριες θα έχουν κατανοήσει πλήρως την αναγκαιότητα άσκησης οικονομικής πολιτικής, καθώς επίσης και τους στόχους και τα διάφορα μέσα άσκησής της. Επιπλέον, θα αποκτήσουν κριτική και αναλυτική οικονομική σκέψη, και θα μπορούν να αξιολογούν τις εκάστοτε οικονομικές πολιτικές που ασκούνται.

Στο τέλος αυτού του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση:

Να διατυπώνουν συγκροτημένη κριτική σχετικά με τις παρεμβάσεις και τα μέτρα της οικονομικής πολιτικής.

Να εξετάζουν κριτικά τους δεσμούς μεταξύ των διαφόρων μακροοικονομικών και μικροοικονομικών θεωριών και προσεγγίσεων της οικονομικής πολιτικής.

Να συνοψίζουν και αξιολογούν εμπειρικές εργασίες που αφορούν ζητήματα οικονομικής πολιτικής.

Να συγκρίνουν και να αντιπαραβάλλουν εμπειρικές εργασίες με σκοπό το σχεδιασμό οικονομικής πολιτικής.

Γενικές Ικανότητες
Λαμβάνοντας υπόψη τις γενικές ικανότητες που πρέπει να έχει αποκτήσει ο πτυχιούχος (όπως αυτές αναγράφονται στο Παράρτημα Διπλώματος και παρατίθενται ακολούθως) σε ποια / ποιες από αυτές αποσκοπεί το μάθημα;.
Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών - Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις - Λήψη αποφάσεων - Αυτόνομη εργασία - Ομαδική εργασία - Εργασία σε διεθνές περιβάλλον - Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον - Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών Σχεδιασμός και διαχείριση έργων - Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα - Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον - Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου - Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής - Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

  1. Εισαγωγή στο μάθημα: Σκοπός, περιεχόμενο και βασικές έννοιες.
  2. Ο ρόλος του κράτους και της οικονομικής πολιτικής στα διάφορα οικονομικά συστήματα και στις διάφορες σχολές οικονομικής σκέψης.
  3. Εννοιολογική προσέγγιση και κατηγοριοποίηση της οικονομικής πολιτικής.
  4. Λόγοι και στόχοι άσκησης οικονομικής πολιτικής.
  5. Τομείς της οικονομικής πολιτικής (συστημική πολιτική, διαδικαστική πολιτική, διαρθρωτική πολιτική).
  6. Φορείς και μέσα άσκησης οικονομικής πολιτικής.
  7. Η λήψη αποφάσεων και ο ρόλος των ομάδων συμφερόντων.
  8. Οι περιορισμοί και τα διλήμματα στην άσκηση οικονομικής πολιτικής.
  9. Θεματικές οικονομικές πολιτικές: Συστημική πολιτική, Δημοσιονομική πολιτική, Νομισματική πολιτική, Πολιτική για την απασχόληση, Κοινωνική πολιτική, Εξωτερική οικονομική πολιτική, Διαρθρωτική πολιτική.
  10. Πεδία εφαρμογής της οικονομικής πολιτικής.
  11. Ευρωπαϊκή Οικονομική Πολιτική.
  12. Η διεθνής διάσταση της οικονομικής πολιτικής
  13. Σύνοψη, επανάληψη.

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
Πρόσωπο με πρόσωπο, Εξ αποστάσεως εκπαίδευση κ.λπ.
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Χρήση Τ.Π.Ε. στη Διδασκαλία, στην Εργαστηριακή Εκπαίδευση, στην Επικοινωνία με τους φοιτητές
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Περιγράφονται αναλυτικά ο τρόπος και μέθοδοι διδασκαλίας. Διαλέξεις, Σεμινάρια, Εργαστηριακή Άσκηση, Άσκηση Πεδίου, Μελέτη & ανάλυση βιβλιογραφίας, Φροντιστήριο, Πρακτική (Τοποθέτηση), Κλινική Άσκηση, Καλλιτεχνικό Εργαστήριο, Διαδραστική διδασκαλία, Εκπαιδευτικές επισκέψεις, Εκπόνηση μελέτης (project), Συγγραφή εργασίας / εργασιών, Καλλιτεχνική δημιουργία, κ.λπ. Αναγράφονται οι ώρες μελέτης του φοιτητή για κάθε μαθησιακή δραστηριότητα καθώς και οι ώρες μη καθοδηγούμενης μελέτης ώστε ο συνολικός φόρτος εργασίας σε επίπεδο εξαμήνου να αντιστοιχεί στα standards του ECTS
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Περιγραφή της διαδικασίας αξιολόγησης Γλώσσα Αξιολόγησης, Μέθοδοι αξιολόγησης, Διαμορφωτική ή Συμπερασματική, Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής, Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης, Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίων, Επίλυση Προβλημάτων, Γραπτή Εργασία, Έκθεση / Αναφορά, Προφορική Εξέταση, Δημόσια Παρουσίαση, Εργαστηριακή Εργασία, Κλινική Εξέταση Ασθενούς, Καλλιτεχνική Ερμηνεία, Άλλη / Άλλες. Αναφέρονται ρητά προσδιορισμένα κριτήρια αξιολόγησης και εάν και που είναι προσβάσιμα από τους φοιτητές.

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Συγγράμματα

  1. Βαβούρας, Ι. και Βαβούρα, Χ. 2019. Οικονομική Πολιτική, 3η Έκδοση, Αθήνα, Εκδόσεις Παπαζήση.
  2. Ταμουραντζής, Α. 2023. Οικονομική Πολιτική και Διακυβέρνηση στην Ευρωζώνη, 1η Έκδοση, Αθήνα, Εκδόσεις Τζιόλα.
  3. Scarth William, Μούτος Θωμάς (επιμ.), Λιανός Θεόδωρος (μετ.). 2011. Σύγχρονη Οικονομική, 1η Έκδοση, Αθήνα, Εκδόσεις Gutenberg.