Δημόσια Οικονομική

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

  1. Εισαγωγή στη δημόσια οικονομική, βασικές έννοιες.
  2. Οικονομική της ευημερίας, συνθήκες αποτελεσματικότητας κατά Pareto.
  3. Δημόσια αγαθά – ιδιωτικά αγαθά , ισχύς αγοράς και ανυπαρξία αγορών.
  4. Εξωτερικότητες, θεώρημα R. Coase, αντιδράσεις στις εξωτερικότητες.
  5. Ανάλυση οφέλους-κόστους, παρούσα και μελλοντική αξία, αποτίμηση δημόσιας πολιτικής.
  6. Κρατικός προϋπολογισμός, προϋπολογισμός Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), νόμος Wagner, θεωρία Peacock & Wiseman.
  7. Γενική θεωρία φόρων, ταξινόμηση φόρων, υπερβάλλον βάρος φόρου.
  8. Φορολογία και διανομή εισοδήματος, αποτελεσματική και δίκαιη φορολογία, άριστη φορολογία αγαθών (κανόνας Ramsey).
  9. Μέτρηση ανισότητας και φτώχειας, πολιτικές της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) ενάντια στη φτώχεια.
  10. Χρηματοδότηση του κράτους μέσω ελλείμματος.
  11. Μέγεθος και εύρος δραστηριοτήτων του δημόσιου τομέα.
  12. Φορολογική πολιτική στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), στατιστικά και μετρήσεις.
  13. Σύνοψη, επανάληψη.

Μαθησιακοί Στόχοι

Γενική επιδίωξη του μαθήματος είναι κατανόηση και η γνώση των δημοσίων οικονομικών. Ειδικότερα με τις διαλέξεις, τις ασκήσεις πράξης και τις μελέτες περιπτώσεων στόχος είναι: η ανάλυση της δημόσιας οικονομικής, το νομικό πλαίσιο του κράτους, το μεγέθους του κράτους, οι δημόσιες δαπάνες και τα κρατικά έσοδα.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να:

  1. Αξιολογούν και να συνθέτουν εκθέσεις και αναλύσεις που αναφέρονται σε θέματα δημόσιας οικονομικής και πολιτικής.
  2. Αναπτύξουν την ικανότητα συγκέντρωσης, ανάλυσης και ερμηνείας εκθέσεων, μελετών και ποσοτικών δεδομένων σχετικά με το διεθνές οικονομικό περιβάλλον.
  3. Διαμορφώσουν κριτική σκέψη σε συναφή οικονομικά και επιστημονικά θέματα.
  4. Παρουσιάζουν και υποστηρίζουν δεδομένα, ιδέες, προβλήματα και λύσεις σε ειδικευμένο και μη εξειδικευμένο κοινό.

Γενικές Ικανότητες

  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Στην αίθουσα, πρόσωπο με πρόσωπο.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Τ.Π.Ε στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις – Πράξεις13
Συγγραφή Εργασίας20
Αυτοτελής Μελέτη91
Σύνολο150

Αξιολόγηση Φοιτητών

Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις κρίσεως.
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης.
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.
  • Ερωτήσεις Σ-Λ και πολλαπλής επιλογής.
  • Ασκήσεις εφαρμογής.

Σε κάθε ερώτηση προσδιορίζονται το ειδικό βάρος και τα μόρια που αναλογούν.
Εργασία 40% του βαθμού.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. Παπαδιοδώρου Γιώργος , Μάρδας Δημήτριος, ΔΗΜΟΣΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ, Εκδότης: ΜΑΡΚΟΥ ΚΑΙ ΣΙΑ Ε.Ε., 2015.
  2. Hillman, A. (2013), “Δημόσια Οικονομική και Δημόσια Πολιτική”, Εκδόσεις Παπαζήση, Θεσσαλονίκη
  3. Rosen, H. S., Gayer, T., Ράπανος, Β. Θ., Καπλάνογλου, Γ. (2011), “Δημόσια Οικονομική: Σύγχρονη Θεωρία και Ελληνική Πραγματικότητα”, Εκδόσεις Κριτική, Αθήνα.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Journal of Public Economics
  2. Journal of Public Economic Theory
  3. Public Sector Economics