Τουριστική Οικονομική

Γενικά

  • Κωδικός: 703
  • Εξάμηνο:
  • Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
  • Τύπος μαθήματος:
  • Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνικά
  • Μέθοδοι Διδασκαλίας (Ώρες/εβδ.): Διαλέξεις και Ασκήσεις (3)
  • Μονάδες ECTS: 6
  • Διδάσκοντες: Διακομιχάλης Μιχαήλ

Περιεχόμενα μαθήματος

  1. Διαχρονική επισκόπηση του τουριστικού φαινομένου.
  2. Εννοιολογικές προσεγγίσεις.
  3. Θεωρίες της τουριστικής ζήτησης – τουριστικές ροές.
  4. Εποχικότητα και καθοριστικοί παράγοντες της τουριστικής ζήτησης.
  5. Τυπολογίες, προβλέψεις και τάσεις.
  6. Το τουριστικό προϊόν και τα χαρακτηριστικά του.
  7. Σύγχρονοι τύποι προϊόντων και χωρική διάρθρωση της τουριστικής προσφοράς.
  8. Οικονομική οργάνωση επιχειρήσεων και οι ενδιάμεσοι του τουριστικού κυκλώματος.
  9. Οικονομική ανάλυση, συναλλαγματικές εισπράξεις και οι επιδράσεις στο ισοζύγιο πληρωμών.
  10. Κατανάλωση, παραγωγή, προστιθέμενη αξία και πληθωριστικές τάσεις.
  11. Επενδύσεις, απασχόληση και ο μακροοικονομικός ρόλος του κράτους.
  12. Μέθοδοι εκτίμησης και μέτρησης των επιδράσεων του τουρισμού.
  13. Σύνοψη, Επανάληψη.

Μαθησιακοί Στόχοι

Σκοπός του μαθήματος είναι να γνωρίσουν και να κατανοήσουν οι φοιτητές τα σχετικά με τον τουριστικό τομέα και τη συμβολή του στην οικονομική ανάπτυξη. Ειδικότερα οι φοιτητές θα γνωρίσουν τα παρακάτω θέματα: i) θεωρίες της τουριστικής ζήτησης και τουριστικές ροές, ii) εποχικότητα και καθοριστικοί παράγοντες της τουριστικής ζήτησης, iii) τυπολογίες, προβλέψεις και τάσεις, iv) το τουριστικό προϊόν και τα χαρακτηριστικά του, v) σύγχρονοι τύποι προϊόντων και χωρική διάρθρωση της τουριστικής προσφοράς, vi) οικονομική οργάνωση επιχειρήσεων και ενδιάμεσοι του τουριστικού κυκλώματος, vii) οικονομική ανάλυση, συναλλαγματικές εισπράξεις και επιδράσεις στο ισοζύγιο πληρωμών.

Στόχοι του μαθήματος είναι να:

  • Κατανοήσουν οι φοιτητές τις θεωρίες της τουριστικής ζήτησης – τουριστικές ροές, την  εποχικότητα και τους παράγοντες της τουριστικής ζήτησης, το τουριστικό προϊόν και τα χαρακτηριστικά του.
  • Αποκτήσουν τις δεξιότητες για την αξιοποίηση του διαδικτύου για τη διερεύνηση των τουριστικών δεδομένων και μεγεθών.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα είναι σε θέση να:

  • Γνωρίζουν τους σύγχρονους τύπους τουριστικών προϊόντων και τους παράγοντες χωρικής διάρθρωσης της τουριστικής προσφοράς,  την οικονομική οργάνωση των επιχειρήσεων και των ενδιάμεσων του τουριστικού κυκλώματος.
  • Κατανοούν την οικονομική ανάλυση, τις συναλλαγματικές εισπράξεις και τις επιδράσεις στο ισοζύγιο πληρωμών.
  • Αναλύουν τις μεθόδους εκτίμησης και μέτρησης των επιδράσεων του τουρισμού.
  • Αναπτύξουν τις αναγκαίες γνώσεις σε θέματα του τουρισμού, των χαρακτηριστικών του και των τουριστικών επιχειρήσεων.
  • Αποκτήσουν τις αναγκαίες δεξιότητες για να υποστηρίζουν τους φορείς και τις επιχειρήσεις του τουριστικού τομέα.
  • Αναπτύξουν τις αναγκαίες γνώσεις και δεξιότητες σε θέματα εθνικού και διεθνούς τουριστικού περιβάλλοντος, για περαιτέρω σπουδές σε μεταπτυχιακό επίπεδο.

Γενικές Ικανότητες

  • Αυτόνομη Εργασία.
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Σχεδιασμός και διαχείριση έργων.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Στην τάξη, Πρόσωπο με πρόσωπο.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Χρήση ΤΠΕ στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις13
Συγγραφή Εργασίας20
Αυτοτελής Μελέτη91
Σύνολο150

Αξιολόγηση Φοιτητών

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (60%) που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις  κρίσεως.
  • Επίλυση προβλημάτων συσχέτισης .
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης.

ΙΙ. Εξέταση εργασίας, εργαστηριακών ασκήσεων (40%)

Σε κάθε ερώτηση / άσκηση προσδιορίζονται  το ειδικό βάρος και τα μόρια που αναλογούν.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. Λαγός, Δ. (2005). Τουριστική οικονομική, Εκδόσεις Κριτική, Αθήνα.
  2. Βαρβαρέσος, Σ. (2008). Οικονομική του Τουρισμού, Εννοιολογικές, Θεωρητικές και Μεθοδολογικές Προσεγγίσεις, Εκδόσεις Προπομπός, Αθήνα.
  3. Frechtling, D. (2012). Forecasting Tourism Demand, Routledge, Oxford.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Tourism Economics.
  2. Tourism Management.
  3. Journal of Hospitality & Tourism Research.