Μικροοικονομική Ι

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

  1. Εισαγωγή στη λειτουργία της αγοράς: Ισορροπία ζήτησης και προσφοράς.
  2. Θεωρία καταναλωτή: Εισαγωγικές έννοιες (προτιμήσεις, εισοδηματικός περιορισμός, επιλογή, συναρτήσεις ζήτησης & δαπανών).
  3. Θεωρία καταναλωτή: Ελαστικότητες, πλεόνασμα καταναλωτή, εμπειρική εκτίμηση της ζήτησης.
  4. Θεωρία καταναλωτή: Εισαγωγή στην αβεβαιότητα και συμπεριφορά του καταναλωτή.
  5. Θεωρία παραγωγής: Εισαγωγικές έννοιες.
  6. Θεωρία παραγωγής: συναρτήσεις παραγωγής, αποδόσεις κλίμακας, μεγιστοποίηση κερδών, συναρτήσεις ζήτησης παραγωγικών συντελεστών, συνάρτηση κόστους και ελαχιστοποίηση κόστους.
  7. Θεωρία παραγωγής: συναρτήσεις ζήτησης παραγωγικών συντελεστών, καμπύλες κόστους, προσφορά προϊόντος μιας ανταγωνιστικής επιχείρησης, κέρδη και πλεόνασμα παραγωγού.
  8. Θεωρία κόστους: Εισαγωγικές έννοιες, βραχυχρόνιο κόστος, μακροχρόνιο κόστος, καμπύλες βραχυχρόνιου και μακροχρόνιου κόστους.
  9. Θεωρία κόστους: Οικονομίες και αντι-οικονομίες κλίμακας, οικονομίες πεδίου, καμπύλη μάθησης, εκτίμηση κόστους.
  10. Τέλεια Ανταγωνιστική Αγορά: Μεγιστοποίηση κέρδους της ανταγωνιστικής επιχείρησης, προσδιορισμός της ανταγωνιστικής τιμής στη βραχυχρόνια περίοδο, ανταγωνιστική ισορροπία στη βραχυχρόνια περίοδο.
  11. Τέλεια Ανταγωνιστική Αγορά: Προσδιορισμός της ανταγωνιστικής τιμής στη μακροχρόνια περίοδο (αγοραία καμπύλη προσφοράς, αγορά σταθερού κόστους, αγορά αυξανόμενου κόστους, αγορά μειωμένου κόστους)
  12. Η ανάλυση της ανταγωνιστικής συμπεριφοράς, Πλεόνασμα μονοπωλητή, καταναλωτών και απώλεια κοινωνικής ευημερίας. Αποτελεσματικότητα της ανταγωνιστικής συμπεριφοράς και κρατική παρέμβαση.
  13. Εισαγωγή στην μονοπωλιακή δύναμη. Σημαντική οικονομική ισχύς.

Μαθησιακοί Στόχοι

Το μάθημα έχει ως σκοπό να μεταδώσει στους φοιτητές τις βασικές γνώσεις της μικροοικονομικής θεωρίας. Προς την επίτευξη αυτού του σκοπού οι φοιτητές πρέπει να γνωρίζουν βασικές γνώσεις των οικονομικών μαθηματικών (π.χ. γραμμική άλγεβρα, κανόνες διαφοροποίησης, κ.α.) ώστε να είναι σε θέση να αφομοιώσουν τις έννοιες της μικροοικονομικής θεωρίας και τον τρόπο ανάλυσης της. Με την ολοκλήρωση της διδασκαλίας του μαθήματος οι φοιτητές θα πρέπει να έχουν κατανοήσει σε ικανοποιητικό επίπεδο τα εξής:

  • Εισαγωγή στη λειτουργία της αγοράς: Ισορροπία ζήτησης και προσφοράς.
  • Θεωρία καταναλωτή.
  • Θεωρία παραγωγής.
  • Θεωρία κόστους.
  • Τέλεια Ανταγωνιστική Αγορά.

 

Γενικές Ικανότητες

  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Στην αίθουσα, πρόσωπο με πρόσωπο.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Τ.Π.Ε στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις – Πράξεις που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογιών και ανάλυση μελετών περίπτωσης13
Συγγραφή Εργασίας20
Αυτοτελής Μελέτη66
Σύνολο125

Αξιολόγηση Φοιτητών

Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις κρίσεως.
  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης.
  • Συγκριτική αξιολόγηση στοιχείων θεωρίας.
  • Ερωτήσεις Σ-Λ και πολλαπλής επιλογής.
  • Ασκήσεις εφαρμογής.

Σε κάθε ερώτηση προσδιορίζονται το ειδικό βάρος και τα μόρια που αναλογούν.
Εργασία 40% του βαθμού.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. Robert S., Pindyck – Daniel L., Rubinfeld (2017), Μικροοικονομική, 1η (ελληνική) έκδοση, Εκδόσεις Προπομπός.
  2. Walter N., Snyder S. (2018), Μικροοικονομική Θεωρία, 3η έκδοση, Εκδόσεις Κριτική.