Καινοτομία και Ολικη Ποιότητα

Γενικά

  • Κωδικός: 5022
  • Εξάμηνο:
  • Επίπεδο Σπουδών: Προπτυχιακό
  • Τύπος μαθήματος:
  • Γλώσσα διδασκαλίας και εξετάσεων: Ελληνικά
  • Το μάθημα διατίθεται σε φοιτητές Erasmus
  • Μέθοδοι Διδασκαλίας (Ώρες/εβδ.): Διαλέξεις και Ασκήσεις - Πράξεις (3)
  • Μονάδες ECTS: 6
  • Πρόγραμμα Μαθημάτων:

Περιεχόμενα μαθήματος

  1. Καινοτομία και διοίκηση καινοτομίας, σημασία της καινοτομίας στην ανταγωνιστικότητα.
  2. Καινοτομία και Management, καινοτομία και Marketing, σχολές και μοντέλα καινοτομίας.
  3. Management καινοτομίας, στόχοι και στρατηγικές, Καινοτομία και Ολική ποιότητα.
  4. Αρχές και μέθοδοι παραγωγής καινοτόμων προϊόντων, οι αντιστάσεις πηγή του καινοτομικού Management, αιτίες αντιθέσεων στις καινοτομίες.
  5. Τεχνολογίες ανάπτυξης καινοτομιών, δημιουργικότητα και καινοτομία, ο άνθρωπος και η γνώση πηγές ανάπτυξης καινοτομιών.
  6. Είδη καινοτομίας, ορυχεία άντλησης καινοτομικών ιδεών, σχεδιασμός καινοτόμων προϊόντων.
  7. Κύκλος ζωής καινοτομιών, στοχευμένη καινοτομία, επιχείρηση και καινοτομία, δείκτες επιχειρησιακής καινοτομίας στην Ελλάδα και την ΕΕ.
  8. Ορισμοί ποιότητας, ποιότητα και διοίκηση ποιότητας, η ποιότητα κριτήριο ανταγωνιστικότητας, Μύθοι για την ποιότητα, διαστάσεις ποιότητας.
  9. Στρατηγική διοίκηση ποιότητας, Total Quality Management (TQM), στόχοι και στρατηγικές TQM.
  10. Αρχές TQM, κύκλος PDCA, Συστήματα TQM, ΔΟΠ, πιστοποίηση ποιότητας, το σύστημα ISO.
  11. Οι απόψεις των Guru της ολικής ποιότητας (Deming, Juran, Crosby, etc.), σχεδιασμός συστημάτων ΔΟΠ, μορφές και τύποι άντλησης ιδεών.
  12. Κύκλοι ποιότητας, στρατηγικές, σκοπός και στόχοι ΚΠ, Μοντέλα Ποιότητα, EQMA, Malcom Baldrige
  13. Διεθνή ΣΔΠ, EMS, EMAS, OHSAS, HACCP, CE, Ecolabelling.

Μαθησιακοί Στόχοι

Οι καινοτομικές επιχειρήσεις στην Ελλάδα είναι πολύ περιορισμένες σε σχέση με τα διεθνή Standards. Επίσης η προσήλωση των επιχειρήσεων σε διαδικασίες παραγωγής ποιοτικών προϊόντων (μέσα από μεθόδους διασφάλισής της) δεν αποτελεί πρώτη προτεραιότητα. Αποτέλεσμα η χαμηλή ανταγωνιστικότητα αγαθών και υπηρεσιών ακόμη και σε τομείς, όπου η Ελλάδα θα έπρεπε να έχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στην ποιότητα (υπηρεσίες, αγροτο-διατροφικός τομέας, μεταποίηση κλπ.).

Το μάθημα «Καινοτομία και Ολική Ποιότητα» ήρθε να καλύψει αυτή την ανάγκη και αυτό το κενό. Οι φοιτητές θα έρθουν σε πρώτη επαφή με το σημαντικό αυτό κεφάλαιο του σύγχρονου Management που αποτελεί ιμάντα ανάπτυξης των σύγχρονων οικονομιών. Μέσα από την συστηματική προσέγγιση των εξελίξεων στον χώρο και τις απόψεις του Josef Schumpeter μέχρι τις σημερινές μεγάλες εξελίξεις στον τομέα της τεχνολογίας και της πληροφορικής, γίνεται προσπάθεια

ενίσχυσης του ενδιαφέροντος και της δημιουργικής φαντασίας των φοιτητών. Επίσης επιδιώκεται μέσα από χρήση προηγμένης τεχνολογίας και εφαρμογής καινοτομικών διαδικασιών, να κατορθώσουν οι επιχειρήσεις να παράγουν ποιοτικά και ανταγωνιστικά προϊόντα και να κατακτήσουν τις διεθνείς αγορές.

Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στην προσέγγιση των βασικών αρχών του Management Ολικής Ποιότητας (Total Quality Management) και πως μέσα από αυτές οι φοιτητές μας θα αποκτήσουν έναν διαφορετικό τρόπο ανάγνωσης των επιχειρησιακών και παραγωγικών λειτουργιών. Γίνεται προσπάθεια να κατανοήσουν την ανάγκη διαφοροποίησης ή αλλαγής του παραγωγικού μοντέλου και παραδείγματος των επιχειρήσεων και τη στροφή σε ανταγωνιστικά χαρακτηριστικά παραγωγής και προϊόντων που είναι δύσκολα αντιγράψιμα και διαρκή, όπως η ποιότητα, η γνώση, η Ε&Α κλπ.

Μετά την επιτυχή εξέταση στο μάθημα, ο φοιτητής θα πρέπει να είναι σε θέση:

  • Να γνωρίζει τι είναι Καινοτομία και Ολική Ποιότητα και ποια είναι η σημασία τους για την επιχείρηση, προκειμένου αυτές να αποκτήσουν διαρκή συγκριτικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα.
  • Να κατανοήσει γιατί οι επιχειρήσεις πρέπει να αλλάξου παραγωγικό μοντέλο και παράδειγμα, ιδιαίτερα σήμερα που ο ανταγωνισμός έχει ενταθεί και τα προϊόντα έχουν μικρή διάρκεια ζωής.
  • Να εφαρμόζει μεθόδους Διοίκησης Ολικής Ποιότητας και αρχές Καινοτομίας και να τα αντίστοιχα μοντέλα (Deming, Juran, Crosby κλπ.).
  • Να αποκτήσει δεξιότητες ανάλυσης και σχεδιασμού καινοτομικών δράσεων σε επίπεδο διοίκησης και παραγωγικής διαδικασίας.
  • Να συνθέτει την αποκτηθείσα γνώση στη διαμόρφωση τακτικών και στρατηγικών απόκτησης ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων μέσω ποιότητας κάνοντας χρήση των Συστημάτων Διασφάλισης Ποιότητας (ISO, HACCP, EMS, EMAS, OHSAS κ.λπ.).
  • Να γνωρίζει και να αξιολογεί τους μηχανισμούς, την διαδικασία και τους φορείς Πιστοποίησης των Συστημάτων Διασφάλισης Ποιότητας.

Γενικές Ικανότητες

  • Αυτόνομη εργασία.
  • Ομαδική εργασία.
  • Λήψη αποφάσεων.
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
  • Εργασία σε διεθνές περιβάλλον.
  • Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Στην αίθουσα, πρόσωπο με πρόσωπο.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Διάλεξη με επικουρική χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή και προβολέα.
  • Χρήση της ηλεκτρονικής πλατφόρμας elearning για ανάρτηση βοηθητικού υλικού.
  • Χρήση ΤΠΕ (email, μηνύματα μέσω elearning) για την επικοινωνία με τους φοιτητές.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις – Πράξεις που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογιών και ανάλυση μελετών περίπτωσης13
Συγγραφή Εργασίας20
Αυτοτελής Μελέτη66
Σύνολο125

Αξιολόγηση Φοιτητών

Γραπτή τελική εξέταση (στην ελληνική γλώσσα) που περιλαμβάνει:

  • Ερωτήσεις σύντομης απάντησης (30%).
  • Ερωτήσεις Σ-Λ και πολλαπλής επιλογής (50%).
  • Ασκήσεις εφαρμογής ή ανάπτυξη θέματος (20%).

Γραπτή εργασία 40% του βαθμού.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. Μαντζάρης Γιάννης, Καινοτομία και Ολική Ποιότητα, Εκδόσεις Λογισμός, Θεσσαλονίκη 2017.
  2. Τσιότρας Γεώργιος, Διοίκηση Ολικής Ποιότητας-Με Συνοπτικό Οδηγό Καλών Πρακτικών, Έκδοση: 1/2022, BROKEN HILL PUBLISHERS LTD
  3. Αυλωνίτης Σ., Στοιχεία ελέγχου και διασφάλισης ποιότητας, Εκδ. ΕΛΛΗΝ, 2003.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

– Industry and Innovation

– Creativity and Innovation Management

– European Journal of Innovation Management

– International Journal of Technology Management and Sustainable Development