Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

Διαλέξεις:

  1. Επιχειρήσεις – Οργανισμοί και Οικονομικό περιβάλλον. Οργάνωση Επιχείρησης.
  2. Νομικές μορφές επιχειρηματικών δραστηριοτήτων στην Ελλάδα.
  3. Επιχειρήσεις και ανταγωνιστικότητα, η συμβολή των συντελεστών παραγωγής στην επιχειρηματική δραστηριότητα, ΜΜΕπιχειρήσεις και επιχειρησιακό περιβάλλον.
  4. Μεγάλες επιχειρήσεις και διεθνής δράση των επιχειρήσεων.
  5. Επιχειρησιακός σχεδιασμός και στρατηγική των επιχειρήσεων, μοντέλα ανταγωνιστικότητας και εξωστρέφεια των επιχειρήσεων.
  6. Το Management και οι λειτουργίες του, Συστήματα υποστήριξης του Management, Χαρακτηριστικά του Manager, τύποι Managers.
  7. Παραγωγικότητα, Αποτελεσματικότητα, Οικονομικότητα, Συστήματα διοίκησης και η ελληνική πραγματικότητα.
  8. Παραγωγικότητα και Οργάνωση, Οργανωσιακές θεωρίες, δομές και έλεγχος.
  9. Εξέλιξη των επιστημονικών θεωριών του Management. Η κλασική πρόταση.
  10. Η διοικητική πρόταση στο Management, η γραφειοκρατική πρόταση, ψυχοτεχνικές προτάσεις.
  11. Νεοκλασικές προτάσεις στο Management.
  12. Λήψη αποφάσεων, οργάνωση παραγωγικών διαδικασιών, Οργανωσιακή συμπεριφορά, μορφές επιχειρησιακής εξουσίας.
  13. Ηγεσία, κίνητρα και υποκίνηση ανθρώπινου δυναμικού. Θεωρίες υποκίνησης και οργανωσιακής ηγεσίας.

Μαθησιακοί Στόχοι

Η διδασκαλία του μαθήματος «Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων» επιδιώκει να αναλύσει αρχικά το ρόλο του κόσμου των επιχειρήσεων στην ανάπτυξη των οικονομιών των χωρών, στο πώς αυτές θα πρέπει να αναπτύξουν συγκριτικά ανταγωνιστικά δυναμικά στα διάφορα οικονομικά και όχι μόνο περιβάλλοντα και τέλος, πώς τα αυριανά στελέχη των επιχειρήσεων θα πρέπει να λαμβάνουν ατομικές και συλλογικές αποφάσεις (σε συνεργασία με τη Διοίκηση και τους εργαζόμενους) για την επίτευξη των στρατηγικών στόχων των επιχειρήσεων.
Οι θεωρητικές διαλέξεις συμπληρώνονται με Ασκήσεις Πράξης, προκειμένου να γίνουν κατανοητά ζητήματα ίδρυσης, λειτουργίας και ανάπτυξης δράσεων των διαφόρων εταιρικών τύπων στην Ελλάδα. Επίσης με την ανάθεση γραπτών εργασιών στους φοιτητές επιδιώκεται η υποκίνησή τους για να έρθουν σε επαφή με καθημερινά ζητήματα επιχειρηματικής λειτουργίας, αλλά και με ζητήματα διαχρονικής εξέλιξης της επιστήμης του Management. Ως αυριανά στελέχη οι φοιτητές μας είναι υποχρεωμένοι να συμβάλλουν στην προσπάθεια διαμόρφωσης βασικών δυναμικών και δεξιοτήτων των εργαζομένων στις επιχειρήσεις και τους Οργανισμούς.

Η προσπάθεια διαμόρφωση βασικών ικανοτήτων και δεξιοτήτων για τις επιχειρήσεις και τους εργαζόμενούς της πρέπει να στηρίζεται στην κατανόηση του ρόλου του επιχειρησιακού Ηγέτη και των μηχανισμών παρακίνησης των εργαζομένων. Για τον λόγο αυτό είναι απαραίτητος ένας στρατηγικός σχεδιασμός, τόσο σε επιχειρησιακό επίπεδο, όσο και σε τμηματικό επίπεδο (ανθρώπινων πόρων, προμήθειας α’ υλών κλπ.). Ο στρατηγικός σχεδιασμός στηρίζεται σε στρατηγικό πλάνο, το οποίο πρέπει να καταρτίζεται με βάση τις πραγματικές δυνατότητες της επιχείρησης.

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα είναι σε θέση:

  • Να γνωρίσουν τον ενδιαφέροντα κόσμο των επιχειρήσεων (μικρών, μεσαίων και μεγάλων) και να κατανοήσουν τους μηχανισμούς λειτουργίας της επιχειρησιακής διαδικασίας.
  • Να διακρίνουν τα βασικά πλεονεκτήματα, αλλά και τις αδυναμίες κυρίως των ΜΜΕπιχειρήσεων και να προτείνουν τρόπους βελτίωσης της ανταγωνιστικότητάς τους στην αγορά.
  • Να καταστρώνουν, αλλά και να εφαρμόσουν επιχειρησιακά σχέδια (Business Plan) με βάση τα δυναμικά της επιχείρησης και τους αντικειμενικούς της στόχους, σε ένα αβέβαιο οικονομικό και όχι μόνο περιβάλλον.
  • Να είναι σε θέση να χειριστούν και να εκμαιεύσουν από τους συνεργάτες τους άυλα δυναμικά τους (ικανότητες, δεξιότητες, γνώσεις), τα οποία θα θέσουν στην υπηρεσία υλοποίησης των αντικειμενικών στόχων της επιχείρησης.
  • Να αναπτύξουν δεξιότητες Στρατηγικής Διοίκησης Ανθρώπινου Κεφαλαίου (στρατολόγησης, πρόσληψης, ανάπτυξης) και να διαμορφώνουν στοιχειώδεις στρατηγικές και πολιτικές για τις ανάγκες κυρίως των ΜΜΕπιχειρήσεων.
  • Να αναπτύξουν ικανότητες πρόσκτησης, ανάλυσης και σύνθεσης πληροφοριών από δευτερογενείς πηγές (ή και πρωτογενείς), να τις αναλύουν, να τις συγκρίνουν με άλλες πετυχημένες και να λαμβάνουν ορθολογικές αποφάσεις.
  • Τέλος να είναι σε θέση να υποστηρίξουν τις δράσεις των επιχειρήσεων και των επιχειρηματιών στην κατεύθυνση της εξωστρέφειας, της ορθολογικής χρήσης των πόρων και της βιώσιμης ανταγωνιστικότητας.

Γενικές Ικανότητες

  • Γενικές ικανότητες ανάλυσης – σύνθεσης.
  • Ομαδική Εργασία.
  • Εργασία σε ανταγωνιστικό περιβάλλον.
  • Λήψη Αποφάσεων.
  • Προαγωγή της Ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής και απαγωγικής σκέψης.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Στο Αμφιθέατρο, Πρόσωπο με Πρόσωπο.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Χρήση ΤΠΕ στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις Πράξης που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογίας και ανάλυσης Case Study13
Συγγραφή Εργασίας20
Αυτοτελής Μελέτη66
Σύνολο125

Αξιολόγηση Φοιτητών

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (80%)

  • Ερωτήσεις κρίσεως.
  • Ερωτήσεις ανάπτυξης.
  • Ερωτήσεις σύνθετης ανάπτυξης.

ΙΙ. Παρουσίαση γραπτής ατομικής εργασίας (20%)

  • Η εργασία παρουσιάζεται στο Αμφιθέατρο ενώπιον των φοιτητών.

Εργασία 40% του βαθμού.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. Μαντζάρης Γ.: «Σύγχρονο Management Επιχειρήσεων και Οργανισμών, Τόμος Α, Εκδόσεις Λογισμός, 2017.
  2. Montana P., Charnov B.: Μanagement, Κλειδάριθμος, Αθήνα.
  3. Robbins Stephen P., Decenzo David A., Coulter Mary, Διοίκηση επιχειρήσεων, Έκδοση: 2η/2017, ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΕ.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. Journal of Management.
  2. European Management Journal.
  3. International Studies of Management and Organization.
  4. Journal of Small Business Management.
  5. Journal of Management & Organization.