Βιομηχανική Οργάνωση και Πολιτική

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

  1. Βασικές έννοιες στη βιομηχανική οργάνωση και πολιτική. Γενικές αρχές οργάνωσης βιομηχανικών μονάδων.
  2. Ορισμός αγορών και ταξινόμηση βιομηχανικών μονάδων. Οργάνωση και διοίκηση βιομηχανικών μονάδων. Σύγχρονες προσεγγίσεις. Μοντέλα
  3. Συνάρτηση παραγωγής – κόστος παραγωγής και αποφάσεις παραγωγής. Τεχνολογική πρόοδος και κόστος παραγωγής. Μορφές αγορών. Μονοπώλια – ολιγοπώλια – ελεύθερος ανταγωνισμός. Διαμόρφωση τιμών σε συνθήκες ολιγοπωλίου.
  4. Συγκέντρωση και δύναμη αγοράς. Διαμόρφωση τιμών σε συνθήκες ολιγοπωλίου – μονοπωλίου – αβεβαιότητας. Υποδείγματα ολιγοπωλίου κατά Cournot, Stackelberg, Βetrand.
  5. Κατάκτηση δεσπόζουσας θέσης στην αγορά – παγκοσμιοποίηση βιομηχανικών αγορών. Απόκτηση ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος στην αγορά. Μοντέλα ανταγωνιστικότητας.
  6. Θεωρία παιγνίων – συμπαιγνιών και στρατηγικές ανταγωνιστικότητας επιχειρήσεων.
  7. Στρατηγικές συνέργιες – συγχωνεύσεις – εξαγορές και διαμόρφωση οικονομιών κλίμακας και ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος.
  8. Industry0: Δομή – στοιχεία και χαρακτηριστικά σε συνθήκες παγκοσμιοποίησης των αγορών. Νεοφυείς επιχειρήσεις – συστάδες επιχειρήσεων.
  9. Καινοτομίες και μοντέλα καινοτομιών, ιδιαίτερα στον τομέα της βιομηχανίας.
  10. Διπλώματα ευρεσιτεχνίας – πολιτική πατεντών  και κατάκτηση δεσπόζουσας θέσης στην αγορά.
  11. Διακλαδικά και ενδοκλαδικά δίκτυα συνεργασίας βιομηχανικών μονάδων.
  12. Ευρωπαϊκή βιομηχανική πολιτική και εθνική βιομηχανική πολιτική. Αναπτυξιακός νόμος και επιδοτήσεις στο δευτερογενή τομέα.
  13. Σύνοψη, Επανάληψη.

Μαθησιακοί Στόχοι

Η ανάπτυξη του δευτερογενή τομέα (βιομηχανία), αποτελεί σημαντικό μοχλό ανάπτυξης της συνολικής οικονομίας.

Συνεπώς ο φοιτητής θα πρέπει να :

  • Κατανοήσει τις σχέσεις ανάπτυξης της συνολικής οικονομίας και της ανάπτυξης της βιομηχανίας.
  • Κατανοήσει τις έννοιες της επιχειρηματικής στρατηγικής, τόσο ως προς την αντιμετώπιση ζητημάτων που σχετίζονται με το εξωτερικό περιβάλλον της επιχείρησης, όσο και ως προς την εσωτερική οργάνωση αυτής.
  • Κατανοήσει τη σημασία που διαδραματίζουν στην αποτελεσματική λειτουργία, η κατάλληλη οργάνωση και υποκίνηση του ανθρώπινου κεφαλαίου στην επιχείρηση.
  • Κατανοήσει τις σύγχρονες δομές αγοράς που χαρακτηρίζονται από την παρουσία μονοπωλιακής – ολιγοπωλιακής δύναμης, τη διαμόρφωση στρατηγικής γραμμικής και μη γραμμικής τιμολόγησης εκ μέρους των επιχειρήσεων, τη μέτρηση της μονοπωλιακής δύναμης και της συγκέντρωσης σε έναν κλάδο, τις κάθετες και οριζόντιες συγχωνεύσεις – εξαγορές, καθώς και τις επιπτώσεις τους στην δομή της αγοράς και στο βαθμό μονοπωλιακής δύναμης.

Γενικές Ικανότητες

  • Αυτόνομη Εργασία.
  • Ομαδική Εργασία.
  • Σχεδιασμός και Διαχείριση Έργων.
  • Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Στην τάξη, Πρόσωπο με πρόσωπο.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Παρουσιάσεις με Power Point.
  • Πηγές στο Internet.
  • Χρήση ΤΠΕ στην επικοινωνία με φοιτητές.
  • Χρήση ΤΠΕ στην διδασκαλία με φοιτητές .

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις Πράξης που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογιών και ανάλυση μελετών περίπτωσης13
Συγγραφή Εργασίας20
Αυτοτελής Μελέτη91
Σύνολο150

Αξιολόγηση Φοιτητών

Γραπτές Εξετάσεις που περιλαμβάνουν:

  •            Ερωτήσεις – Ασκήσεις  Ανάπτυξης.

Εργασία 40% του βαθμού.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. Κατσουλάκος, Ι. (2015). Θεωρία Βιομηχανικής Οργάνωσης, Εκδόσεις Δαρδανος, Αθήνα.
  2. Φώτης, Π. (2013). Βιομηχανική Οργάνωση και Πολιτική Ανταγωνισμού, Εκδόσεις Προπομπός, Αθήνα.
  3. Ζαρωτιάδης, Γ., Μάρδας, Δ. (2017). Βιομηχανική Ανάπτυξη & Βιομηχανική πολιτική στη Διεθνή Πραγματικότητα, Εκδόσεις Ζυγός, Θεσσαλονίκη.
  4. Φαφαλιου, Ε., Πολέμης, Μ.(2016). Σύγχρονα Θέματα Βιομηχανικής Πολιτικής, Εκδόσεις Μπένου, Αθήνα.
  5. Cabral, L. (2018). Βιομηχανική Οργάνωση, Εκδόσεις Κριτική, Αθήνα.
  6. Belleflamme, P., Peitz, M. (2016). Βιομηχανική Οργάνωση: Αγορές και Στρατηγικές, Εκδόσεις Σοφία, Θεσσαλονίκη.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. The Journal of Industrial Economics.
  2. Journal of Industrial and Business Economics.