Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη

Γενικά

Περιεχόμενα μαθήματος

  1. EKE ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Η επιχείρηση ως υπεύθυνος παράγων δράσης σε παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον. Δομές – μηχανισμοί δημιουργίας – προέλευση και απόκτηση – συγκριτικών ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων: Market-based-View, Resources-based-View, Shareholder Value Concept, Stakeholder Value Concept.
  2. Εννοιολογική προσέγγιση της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης και βασικοί συντελεστές της. Εντοπισμός, περιγραφή, Τυπολόγιο των ενδιαφερομένων μερών. Stakeholder Management και αναγκαιότητα προσανατολισμού σε αυτό. Ανάλυση και αξιολόγηση των διαφόρων Stakeholder.
  3. Σχέση Stakeholder και ΕΚΕ. Stakeholder και βιωσιμότητα των Επιχειρήσεων. Κλασσική vs Αειφόρος ανάπτυξη των επιχειρήσεων. Επικοινωνία ΕΚΕ και στρατηγικές της στο μέλλον.
  4. Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη στην ΕΕ και στον κόσμο. Η Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη στην Ελλάδα.
  5. Μοντέλα ΕΚΕ: Μ. Friedman, Davis Keith, E. Freeman, A.B. Carroll etc. ΕΚΕ και αειφόρος – βιώσιμη ανάπτυξη.
  6. Στόχοι του OHE για βιώσιμη ανάπτυξη. Πολιτικές ΕΚΕ για το φυσικό περιβάλλον. Κυκλική οικονομία. ΕΚΕ και επιχειρηματικές αξίες.
  7. Sponsoring, Χορηγίες, Φιλανθρωπίες, Εθελοντισμός ως έκφραση κοινωνικής ευθύνης.
  8. Εταιρική Διακυβέρνηση – Corporate Citizenship: Έννοια, Ορισμοί, Στόχοι. Λογοδοσία και Κοινωνική Λογοδοσία στις Επιχειρήσεις, Οργανισμούς και στα Πανεπιστήμια.
  9. Ηθική Διάσταση της ΕΚΕ. Ηθικοί κανόνες και διλήμματα στο Management, το Marketing, Logistics κ.λπ. Κώδικες Ηθικής συμπεριφοράς και δεοντολογίας: Code of Ethics, Code of Conduct, Compliance, Best Practice.
  10. Συστήματα περιβαλλοντικής διαχείρισης και διασφάλισης ποιότητας στην ΕΚΕ. Πρότυπα Ποιότητας ΕΚΕ (ISO 26000, ISO 14001, ISO 9001, ΕMAS κ.λπ.). ΕΚΕ και μορφές επικοινώνησή της.
  11. ΕΚΕ και Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης. ΕΚΕ στον χώρο της Δημοσιογραφίας. Πληροφόρηση και Παραπληροφόρηση στα new media. Fake News.
  12. Δημοσιογραφική ηθική και κώδικες δεοντολογίας: Δείκτες Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, Δείκτης Εταιρικής Υπευθυνότητας κ.λπ.
  13. ΕΚΕ και κλιματική κρίση: Το μέλλον δράσεων ΕΚΕ: Η επιχείρηση που μαθαίνει. Ζητήματα οικονομικής ανάπτυξης και κλιματικής κρίσης.

Μαθησιακοί Στόχοι

Η κοινωνική ευθύνη των οικονομικών και όχι μόνο οντοτήτων, είναι ένα δυναμικό και συνεχώς βελτιούμενο επιστημονικό πεδίο έρευνας με μεγάλη σημασία και βαρύτητα στην επιχειρηματική και όχι μόνο πρακτική. Αποτελεί κατ’ εξοχήν  αντικείμενο  του κλάδου των οικονομικών επιστημών (ως αυτοτελές πλέον πεδίο έρευνας) όπου προσεγγίζονται και αναλύονται ζητήματα και προσφέρονται γνώσεις και διαμόρφωση καλών πρακτικών, ως εφόδια για τον οικονομολόγο του μέλλοντος.

Στο μάθημα αυτό μελετώνται τα βασικά ζητήματα διαμόρφωσης ισόρροπων σχέσεων μεταξύ των ενδιαφερομένων μερών μιας οικονομικής οντότητας (Shareholders και Stakeholders), και πώς μέσα από αυτή τη δυναμική και ανταγωνιστική σχέση θα διαμορφωθούν ισορροπίες σχέσεων (οικονομικές οντότητες – κοινωνία – περιβάλλον). Η τήρηση και ο σεβασμός αρχών ΕΚΕ εκ μέρους των οικονομικών και όχι μόνο οντοτήτων, αποτελεί πλέον δεξαμενή άντλησης συγκριτικών ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων για τις επιχειρήσεις, καθότι με τον τρόπο αυτό αποκτούν την εμπιστοσύνη των εργαζομένων, των καταναλωτών και της κοινωνίας με σεβασμό πάντα στο περιβάλλον. Οι παραπάνω αποτελούν τα δυναμικά ενδιαφερόμενα μέρη του μικρο-, και μακρο-περιβάλλοντος των οικονομικών οντοτήτων.

Με το πέρας των μαθημάτων οι φοιτητές πρέπει να είναι σε θέση να αντιλαμβάνονται τους βασικούς προβληματισμούς της κοινωνικά υπεύθυνης λειτουργίας των επιχειρήσεων και όχι μόνο, της ηθικής συμπεριφοράς και της ορθολογικότητας στη λήψη των αποφάσεων. Να εκτιμούν και να σέβονται τη σημασία της ηθικότητας στην επιχειρηματική τακτική και πολιτική δραστηριότητα. Θα πρέπει να είναι εξοικειωμένοι με τα ηθικά προβλήματα της επιχειρηματικής δράσης, αλλά και με τον κλάδο της επιχειρηματικής ηθικής, ως ιστορικό φαινόμενο που αναδύθηκε μαζί με τον γιγαντισμό των ανωνύμων εταιρειών. Θα  πρέπει  να  είναι  σε  θέση  να  εκτιμούν  τις  παραμέτρους  των διαφόρων σύνθετων προβλημάτων που συναρτώνται με τις επιχειρηματικές αποφάσεις ή ανακύπτουν στο χώρο εργασίας, και να ανταποκρίνονται με συναίσθηση της ευθύνης τους σε αυτά.

Ο Οικονομολόγος του μέλλοντος οφείλει να έχει υψηλό αίσθημα ατομικής και κοινωνικής ευθύνης, υπευθυνότητας, να λειτουργεί και να αποφασίζει μέσα σε σύνθετα, περίπλοκα και πολύπλοκα περιβάλλοντα και να υποτάσσει τις εξελίξεις της Επιστήμης και της Τεχνολογίας στο κοινωνικά καλό. Ευθύνη και υπευθυνότητα απαιτούνται σε όλες τις αποφάσεις και δράσεις ατόμων και ομάδων σε όλα τα επιστημονικά πεδία.

Γενικές Ικανότητες

  • Γενικές ικανότητες.
  • Ομαδική Εργασία.
  • Εργασία σε Διεθνές περιβάλλον.
  • Λήψη Αποφάσεων.
  • Προαγωγή της Ελεύθερης, δημιουργική, κριτικής και επαγωγικής σκέψης.

Μέθοδοι Διδασκαλίας

  • Στο Αμφιθέατρο, Πρόσωπο με Πρόσωπο.

Χρήση Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών

  • Χρήση ΤΠΕ στη Διδασκαλία και στην Επικοινωνία με τους φοιτητές.

Οργάνωση Διδασκαλίας

ΔραστηριότηταΦόρτος εργασίας εξαμήνου
Διαλέξεις26
Ασκήσεις Πράξης που εστιάζουν στην εφαρμογή μεθοδολογίας και ανάλυσης Case Study13
Συγγραφή Εργασίας20
Αυτοτελής Μελέτη91
Σύνολο150

Αξιολόγηση Φοιτητών

Ι. Γραπτή τελική εξέταση (60%)

  1. Ερωτήσεις κρίσεως.
  2. Ερωτήσεις ανάπτυξης.
  3. Ερωτήσεις σύνθετης ανάπτυξης.

ΙΙ. Εργασία (προαιρετική) 40% του βαθμού.

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία

  1. Μαντζάρης Γιάννης, Κοινωνική Ευθύνη Επιχειρήσεων και Οργανισμών: Μια στρατηγική προσέγγιση, Εκδόσεις Λογισμός, Θεσσαλονίκη 2022, ISBN 9786188496729.
  2. Blowfield Michael, Murray Alan, Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, ISBN: 9789925588237, Εκδότης  Broken Hill Publishers Ltd, 2021.
  3. Haski-Leventhal Debbie, Κωνσταντίνος Μανασάκης, Γεώργιος Θερίου (επιμέλεια), Στρατηγική Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, Έκδοση: 1η, ΕΚΔΟΣΕΙΣ Α. ΤΖΙΟΛΑ & ΥΙΟΙ Α.Ε., 2018.
  4. ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΑΣΠΡΙΔΗΣ, ΕΤΑΙΡΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ – Η ΟΨΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑ ΣΤΗΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ, Διαθέτης (Εκδότης): Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα και Βοηθήματα – Αποθετήριο Κάλλιπος, Έκδοση: 1/2016.

Συναφή επιστημονικά περιοδικά

  1. International Journal of Corporate Social Responsibility (JCSR), Springer Verlag.
  2. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, Wiley Online Library.
  3. Business Ethics: A European Review.